onsdag 18. august 2010

Ugyldige klikk

Kilder for ugyldige klikk i Google AdWords kan være:
  • Repeterte manuelle klikk
  • Klikk fra roboter eller andre automatiske tjenester

Plutselig økning i klikk kan trigge undersøkelser, men kan også være pga:
  • Endring i konkurrents annonsering
  • Aktivering av annonser for Google Network
  • Sesong
  • Endring i bud
  • Høyere posisjon til annonse
  • Høyere relevans til annonse
Årsaker til at mange klikk kan komme fra samme kilde:
  • ISP som bruker samme IP på mange brukere
  • Bruksmønster til prissammenligningstjenester kan trigge samme bruker til å klikke flere ganger på samme annonse
Google jobber proaktivt og reaktivt for å forhindre ugyldige klikk.

Proaktivt:
  • Algoritmer som i sann-tid filtrerer ut ugyldige klikk
  • Kombinert analyse, manuell og automatisk vha algoritmer for å undersøke mistenkelige klikk-mønstre
Reaktivt:
  • Undersøkelser av klager meldt inn til Ad Traffic Quality Team
Hvordan kan du selv beskytte deg mot ugyldige klikk?
  • Optimaliser kontoen din slik at du isolerer deg fra å bli vist i irrelevante sammenhenger.
  • Bruk Google Analytics og auto-tagg kampanjene dine slik at du lettere kan se plutselige traffikøkninger.
  • Bruk Account reports og kjør Invalid Clicks Report for å se hvilke klikk du har fått som har blitt avdekket som ugyldige av Google
  • Følg med i Billing summary for rader kalt Adjustment - Click Quality, dette viser at steg 2 av proaktive tiltak har avdekket ugyldige klikk og dette har blitt kreditert kontoen.
Hvordan rapportere ugyldige klikk til Google
  1. Bruk Click Quality form eller det generelle skjemaet for å kontakte AdWords
  2. Oppgi kampanjenavn, annonsegrupper og søkeord som du mistenker
  3. Tidspunkt og dato for når de ugyldige klikkene skal ha blitt levert
  4. Data fra dine logger (webanalyse, feks Google Analytics eller LyrisHQ) som indikerer mistenkelige klikk
  5. Eventuelt hvor annonser i Innholdsnettverket ble vist (url)
  6. En beskrivelse av trender i logger eller rapporter som indikerte at ugyldige klikk kan ha blitt levert.
Det kan ta 3 til 5 arbeidsdager før Google responderer på klagen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar